Borgerhuset | ||
[Om indretningen] [Renæssancehuse i 3 stokværk] [En "hemmelighed"] Renæssancens
borgerhuse var mestendels bindingsværkshuse, og direkte overførsel
af den italienske renæssance, som baseredes på stenhuse, var
ikke mulig og har sikkert heller ikke været ønskelig. Men
under renæssancen anvendtes en del af de dekorative elementer og
fragmenter fra renæssancestilen, som kunne passe den pæne
borger. Kun få borgere kunne magte det økonomisk at opføre et stenhus som adelen og kongen, for det var væsentligt dyrere end at bruge bindingsværk. Derfor er der ganske få, og af dem skal her nævnes Jens Bangs Stenhus i Ålborg, opført i 1624-25. Et fornemt renæssancestenhus, hvor dog kun facaderne er grundmurede, og resten er udmuret bindingsværk. Dette fireetages hus med et mægtigt sadeltag må have imponeret de øvrige borgere, da det blev opført. Så når kongen, adelen og de store gårdmænd lagde an med pragtbyggeriet, måtte bedsteborgeren prøve at følge lidt med. Det blev til et anseligt antal fine bindingsværkshuse, hvor der blev udført fine træskærerarbejder i træværket, udmuringer af tavl blev udført med fineste mønstermurværk, og i en vis udstrækning anvendtes renæssancens stilelementer; volutter, trekantfronton, pilastre, antikke udsmykninger og symmetri. I det følgende er der illustreret med fotos fra Den gamle By i Århus, men rundt om i Danmarks købstæder findes der et rimeligt stort antal fine eksempler på borgerhuse fra renæssancen. Bl.a. skal nævnes byer som: Helsingør, Kolding, Åbenrå, Haderslev, Odense, Assens, Svendborg, Ålborg og Randers. Også i tidligere dansk område som Flensborg er der flotte eksempler på bevarede borgerhuse. Bindingsværket udvikles fra gotikken til renæssancen. Blandt andet bliver der i bindingsværket anvendt mere tømmer for at fremme det dekorative - som dog også har virket stabiliserende. Det ses bl.a. af nedenstående eksempel; Povl Pops hus fra Ålborg - nu i Den gamle By i Århus: |
||
De nederste tavl i
underste stokværk er med krydset tømmer, fra fodrem til første
løsholt, udformet som et andreaskors. I øverste stokværk
er der skråbånd på begge sider af stolperne fra overgangsfoden
til løsholt. Andreaskorset - det krydsede tømmer - ses dog
også i gotiske bindingsværkshuse. Povl Pops hus er et
såkaldt tidligt renæssancehus i Danmark, og det er typisk
for perioden med udkraget bindingsværk for hvert stokværk,
tømmerrigt bindingsværk med knægte under de udkragede
bjælker og stikbjælker. Endvidere er der et væld af
mønstermurværk i røde teglsten. Sidstnævnte
var dog ofte eftermalede for at fremhæve mønsteret. |
|
|
Årsagen til
udkragningen af bindingsværket har været diskuteret af fagfolk,
og der kan både være tale om et rent udsmykkende tiltag og
en vandskærmende foranstaltning, men flere mener dog, at der også
kan være tale om en måde at spare fundament på - altså
syldsten m.m. Forklaringen skulle angiveligt være, at underste etage
indeholdt de beskedne daglige rum, som også skulle være lette
at opvarme, og på andet stokværk, som indeholdt de mere fornemme
og repræsentative rum, rakte det ikke vidt at forlænge bjælkerne
med en halv meter og derved opnå større salsrum. Samtidig
opfattedes det som meget smukt med disse udkragninger. Det skal da også
indrømmes, at det giver bygningen en smuk karakter. Se Jomfru Anegadehuset
sidst i dette afsnit. |
||
Her ses en tegning, der viser renæssancebindingsværk. Det er et bindingsværkshus i de “normale” to stokværk, og tegningen illustrerer bindingsværket i et hushjørne med facaden til højre og gavlen til venstre for hjørnet. |
||
Renæssancebindingsværk. Et blottet hjørne af tømmerkonstruktionen, hvor tavl og vindue ikke er vist (tegning: Ove BB) |
||
Tegningen viser de
typiske dobbelte skråbånd til støtte af stolperne,
i underste stokværk uden dekorationer. I andet stokværk er
skråbåndene hele tømmertrekanter (næsten ind
i hjørne), hvor der så er udført træskærerarbejde
- det såkaldte rosetværk. |
||
Udkragningen har i facaderne ikke voldt særligt besvær, idet bjælkerne blot skulle forlænges udover remmen. Men i gavlene havde man ingen bjælkeender at forlænge, så her måtte indsættes korte stikbjælker, der blev tappet ind i sidste etagebjælke. Disse stikbjælker, som jo fik overdraget en rimeligt stor last fra bindingsværk og tavludmuring, måtte så understøttes med træknægte. Se foto. Til højre det
udkragede bindingsværk i gavlen med understøttende knægt.
Til venstre er der også knægt under facadens udkragede bjælker,
men alene for pyntens skyld. |
||
Her er endnu en flot volutknægt fra et renæssancehus af årgang 1593. Bemærk også at der er udskåret profil på undersiden af overgangsfoden. På trods af disse knægtunderstøtninger blev det dog ofte gavlenes skæbne, at de sank ned under vægten fra tømmer og tegl. Nogle steder endte det med afvalmede tage, hvilket jo gør en sådan renæssancegavl noget tam. |
||
Ved tagfoden var der
normalt ikke brug for understøttende knægte, idet der ikke
udkragedes her (i facaden). Bjælkelagets bjælker blev udført
med forlængede tappe, som blev gennemstukket i bindingsværkets
stolper og fornaglet på forsiden af stolperne. Det var langt hen
ad vejen accepteret, at man kunne se disse gennemstukne tappe, men i det
finere renæssancebyggeri blev der af og til anvendt en tagfodsknægt
med taphul, som blev sat over tappen. Når knægten så
blev fornaglet sammen med tappen, låstes hele arrangementet, samtidig
med at tagfodsknægten skjulte tapsamlingen. Se skitsen med princippet.
|
||
Hoveddøre og
portåbninger blev ofte udført med et væld af træskærerarbejder,
og nedenfor ses hoveddørens stolper og dørhammer til Povl
Pops hus. I underste stokværk nøjedes man ofte med dekorationer
omkring dørene og portene, angiveligt da datidens berusede personer
kunne være temmelig hærgende på vej gennem byen ved
nattetide. Det var mere udbredt at udføre det meste dekoration
i andet stokværk - altså over “nåhøjde”
for de natlige hærværksmænd, der dengang ofte bar våben. |
|
|
|
|
|
De fleste renæssance-borgerhuse i købstæderne var med to stokværk - 2 etager - men der var også bygninger med tre stokværk. Det krævede en trappe, og den placeredes normalt i nærheden af hovedindgangen. Så kunne man fordele sig til etagerne derfra. De to nederste stokværk
blev brugt til bolig. Var der forretning eller værksted var det
i nederste stokværk. Værksteder dog mest i sidehuse eller
baghuse. Boligens daglige rum befandt sig i nederste stokværk, dvs.
køkken, spisekammer, opholdsrum og ejernes sovekammer. Det var
i nederste stokværk, man havde ildsted og dagligt opvarmet kakkelovn,
så her var der om vinteren stort set altid varme på. De øvrige
etager var nok noget kølige, og til tider bidende kolde uden daglig
opvarmning. I sjældne tilfælde byggedes yderligere et stokværk på, som indeholdt de nævnte funktioner. Det gav så yderligere lagerplads i det store tagrum. Renæssancens
huse havde typisk en rumfordeling, hvor rummene bestemtes af hvor mange
tværstående skillevægge, der opstilledes hen gennem
bygningen. Det betød, at der normalt ikke var fordelingsgange,
ikke udover trapperum, og adgang til de fjerneste rum betød passage
gennem de øvrige rum. Ikke særligt hensigtsmæssigt
- eller særligt privat - og det var da også et levn fra de
forrige perioder. |
||
På
en trelænget Borgmestergård fra 1600 i Den gamle By i Århus
ses en sådan svalegang med forlængede bjælker og overdækning. Bemærk den elegante opskalkning - eller ”svung” - på taget, der dog nok har været nødvendigt af hensyn til udkigget fra og frihøjden på svalegangen. Det har været en kold fornøjelse at skulle i gården om vinteren, når sneen føg ind over svalegangen. Borgmestergården
i Den gamle By i Århus er den ældst bevarede bygning med svalegang
i Danmark. |
||
Og her følger så fra gadefacaderne på Borgmestergården: Bemærk de små blyindfattede glasruder i vinduerne.
|
||
|
|
|
Som ovenfor
nævnt blev et mindre antal af købstædernes borgerhuse
under renæssancen opført i tre stokværk. Oven i købet
med udkragninger af de enkelte etager. Selvom etagehøjden er lavere end i nutidens byggeri, har det været en vældig opgave, og lasten på det nederste tømmer - det vandretliggende - har været stor. Men især har gavlvægten, der skulle overføres via de korte stikbjælker og understøttende knægte, været belastende. Over tid giver de korte stikbjælker og knægte efter, og ofte er gavlene sunket noget sammen. Et af de smukkeste,
og bevarede, renæssancehuse i tre stokværk står i dag
i Den gamle By i Århus. Oprindeligt stod det opført i Ålborg
i Jomfru Anegade. Bindingsværket er kraftigt udkraget på de
to facader og i den frie gavl. Huset er opført i 1585. Huset er et smukt renæssancehus med flot rødt bindingsværk med de typiske to skråbånd for hver stolpe, og bemærk det flotte krydsede tømmer i øverste del af gavltrekanten. I øvrigt har huset, i den restaurerede opstilling, delvis en stensat kælder, der ud mod søen bliver fri af terrænet. |
||
|
|
|
En lille
pudsighed, som måske kun var mindre udbredt: Der kunne være udkraget en karnapagtig del fra facaden i andet stokværk, men den var ganske tillukket, og det skyldes, at det var et lille lokum - aftrædelsessted - det som dengang blev kaldt en “hemmelighed”. Om der ligefrem blev dumpet “ting og sager” ud på terrænet underneden, eller der blev anvendt tønde, må man gisne om. Men det var faktisk almindeligt accepteret, at køkkenaffald og værre ting blot blev henkastet i gadernes og strædernes skidt- og vandrender. Og kombineret med hus- og trækdyrenes efterladenskaber må der have været en fæl stank, hvilket jo også er bekræftet i flere af datidens beretninger. Først langt senere bliver man opmærksom på, at de mange sygdomme og epidemier skyldtes disse uhygiejniske forhold, og gør så langsomt og sikkert fremskridt med kloakering og vandføring i tætte rør. Huset med hemmeligheden er fra 1570 og står i Den gamle By i Århus. |
||
E1_003 |